A Pool of Light

A Pool of Light website 0

A Pool of Light website 1

Belen Cerezo_A Pool of Light_3_
 A Pool of Light, 2019, The Collection, Lincoln, installation view.
A Pool of Light. Ongoing installation, five overhead projectors, screens, fabric and several objects / Instalación en proceso, cinco proyectores de opacos, pantallas, telas y objetos varios.
Photos: Roger Suckling and Belén Cerezo

A Pool of Light, 2019

[español abajo]

 This work was developed during the residency open to the gallery visitors at The Collection, Lincoln. Among other issues, this work explores the performative condition of images by articulating their exhibition context with the very process of creating them, so that the piece develops and grows while remaining for ever unresolved. The installation is the framework of an ongoing performance in which the artist combines the projection of different objects, texts and images of hands on screens, fabric and the gallery walls. The projected images are generated through a very simple procedure. Clarice Lispector’s story “The Egg and the Chicken” functions as a material both as a discursive tool for the development of the work, and also as were another material.

Sergio Martinez Luna sees “this installation as the composition of a poetic space woven with the everyday, in which aesthetic illusion surprises us in its simplest forms (a casual flash, a hinted shadow, a ray of light filtering through a curtain) and invites us to inhabit reality from perplexity and care. A poetic space that has a lot of a room of one’s own, an opportunity to wonder about the connections between the piece and the author, about the feasibility of creative processes and the role played by the femenine condition in the rearticulation between everyday life and aesthetic experience.”

For Martinez Luna, A Pool of Light “is not a space of representation, but of enaction. In other words, one in which there is a simultaneous emergence of the knower and the known, the one who sees and what is seen, subject and object; a space where a world is generated as an interwoven network of contingent positions and changing elements throughout a continuous process that allows an emergence of new meanings and a transformation of the old ones. Belén Cerezo reminds us that this process needs to be fed with a poetic and aesthetic breath that shapes it as a form of estrangement and astonishment.

This residency has been supported by:

lottery_Logo_Black RGB

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

[ES]

El trabajo se desarrolló durante una residencia abierta al público en The Collection, Lincoln, sin tener una resolución. Entre otras cuestiones, este trabajo explora la condición escénica de la imagen al articular el contexto de exhibición de las imágenes con su propio proceso de creación. La instalación es el marco de una performance en proceso todo el tiempo en la que artista proyecta diferentes objetos, textos e imágenes de manos sobre varias pantallas, telas y las propias paredes del espacio. Las imágenes proyectadas son generadas mediante un procedimiento técnico muy simple. El cuento de Clarice Lispector “El huevo y la gallina” sirve para material tanto discursivo para el desarrollo de este trabajo, asimismo fragmentos del texto se utilizaron como material mismo. 

Sergio Martinez Luna entiende “esta instalación como la composición de un espacio poético tramado con lo cotidiano en el que la ilusión estética nos sorprende en sus formas más sencillas (…) y nos invita a habitar la realidad desde la perplejidad y el cuidado. Un espacio poético que tiene mucho de cuarto propio, de oportunidad para preguntarse por la relación entre obra y autora, por la viabilidad de los procesos creativos y el papel que juega la condición femenina en la rearticulación entre cotidianeidad y experiencia estética.”

Para Martinez Luna, A Pool of Light “no es un espacio de representación, sino de enacción. Es decir, uno en el que el conocedor y lo conocido, el que ve y lo visto, el sujeto y el objeto surgen simultáneamente. Uno en el que emerge un mundo como red entretejida de posiciones contingentes y elementos cambiantes a lo largo de un proceso continuo por el que se perfilan nuevas significaciones y se trasforman las dadas. Belén Cerezo nos recuerda que ese proceso necesita alimentarse de un aliento poético y estético que lo configure como una forma de extrañamiento y de asombro.”

Trabajo realizado gracias a una ayuda de Arts Council England.