PUBLICATIONS

Articles, Reviews, Books… that I’ve written

Seeing Bodies

“Seeing Bodies” gathers my most recent artistic research that translates to the visual arts some of the main features of the unclassifiable and fascinating literary work of Brazilian writer Clarice Lispector (1920-1977). I’m interested in Lispector’s affirmation of life and her questioning of binary thinking, and crucially, in how she writes with the body. The title of this publication, “Seeing Bodies”, attempts to grasp how my work explores a gaze that is not detached from the body. This book focuses on the works “Viviendo el día” (Living the Day) (2018) and “A Pool of Light” (2019), bringing together visual documentation of them, and it is also composed of three texts by invited contributors Maria Ptqk, Sergio Martínez Luna, Emma Cocker in English, Spanish and Basque. The book has been designed by Gorka Eizagirre.

More soon on how to buy the book, in the meantime you can email me in case you’re interested.

Seeing Bodies_Belen Cerezo_2

Seeing Bodies_Belen Cerezo_4

Seeing Bodies_Belen Cerezo_5

Seeing Bodies_Belen Cerezo_3

………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………

La investigación “¿Qué es ‘mover’ una imagen? Tácticas artísticas para desestabilizar y transformar las imágenes?” como caso de estudio de una investigación desarrollada a través de la práctica artística, 2017

Esta comunicación presenta la investigación de doctorado “¿Qué es ‘mover’ una fotografía? Tácticas artísticas para desestabilizar y transformar las imagenes” como caso de estudio de una investigación guiada por la práctica artística. Esta investigación examinaba cómo la práctica artística realizada con fotografías encontradas desestabiliza y transforma el sentido de dichas imágenes, explorando las fotografías a través de la performance para proponer una “materialidad performativa” para renovar el discurso sobre las imágenes. La noción de imagen en un sentido amplio y más en concreto las fotografías como objeto material guiaron la investigación y fueron el asunto central de la misma. Los objetivos de esta investigación eran examinar las tácticas artísticas empleadas y analizar el funcionamiento las imágenes, ya que esto era crucial para trabajar con las mismas. Esta comunicación expone las motivaciones, los objetivos iniciales, las principales características de la metodología desarrollada y sus conclusiones junto con algunas de las obras artísticas realizadas durante la investigación. De esta manera, esta comunicación (a) sitúa y define dicha investigación como una investigación en o a través de lo fotográfico y (b) contribuye al debate sobre la investigación artística realizada a través de la práctica.

Pinchar aqui para descargar la comunicación

………………………………………………………………………………………………………………

How to Open my Eyes? The performance-lecture, Networking Knowledge, Journal of Media, Communication and Cultural Studies Association, Vol 9, No 3 (2016)

This paper presents and examines my research/work How to open my eyes? as a case study attempting to highlight the tactic of the performance-lecture as an important critical method within artistic research. As a brief definition, the performance-lecture is a hybrid and heterodox form what contains performative and discursive components. Since the 1990s the performance-lecture is gaining prominence within contemporary artistic practices and the number of visual and performance artists that use this format is growing. However, David Ladnar noted that despite its ubiquity, the notion of the performance-lecture is still contested and the bibliography on it is short. Within this context, and focusing on artistic research, the aim of this paper is to analyse how the performance-lecture operates as a method that generates new knowledge, drawing on the interrogation of the research/work How to open my eyes? produced practice-led PhD enquiry, on some of the bibliography on the format of the performance-lecture and on my experience as a part of the audience of several performance-lectures.

Click here to read the whole paper.

………………………………………………………………………………………………………………

Notas sobre la estrategia artística del collage/montaje y el espacio entre las imágenes

artículo publicado en atlas

………………………………………………………………………………………………………………

Recuperando el documental crítico. Aún no. Sobre la reinvención del documental y la crítica de la modernidad.

Crítica de la exposición que tuvó lugar en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, 2015.

publicado en atlas

………………………………………………………………………………………………………………

The methodology of the Project, 2012

MUSAC, Museo de Arte Contemporaneo de Castilla Leon, Leon, Spain
la-metodologia

Click here to see or to download it

……………………………………………………………………..

Conversations: A resource for Students and Educators, 2010

Education Department Manifesta 8. Belén Cerezo, Yoeri Meessen and Clara Boj.

Click  here to see or to download it

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Somewhere Better, Nowhere Better, 2009

Photobook, self-published.